Uroczystość rocznicowa na Polu Mokotowskim

W piękną ciepłą i słoneczną sobotę 25 września 2010 r. Warszawski Klub Seniorów Lotnictwa, wraz ze Stowarzyszeniem Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP, oraz Stowarzyszeniem Lotników Polskich, przy współudziale Zarządu Dzielnicy Ochota Miasta Stołecznego Warszawy zorganizował uroczystość rocznicową na  Polu  Mokotowskim  przy  Głazie Pamiątkowym lotniska. Głaz ten dziesięć lat temu ustawiony został z inicjatywy WKSL. 

Wybrany obrazWybrany obraz{Wybrany obrazWybrany obraz{Wybrany obrazWybrany obraz

 

W setną rocznicę rozpoczęcia produkcji samolotów oraz szkolenia pilotów przez Warszawskie Towarzystwo Lotnicze „Awiata” na terenie Pola Mokotowskiego, zorganizowano obchody rocznicowe.

W niepodległej Polsce po 1918 roku rozrasta się działalność lotnicza na Polu Mokotowskim, aż teren ten staje się lotniskiem. To tu tworzą się Państwowe Zakłady Lotnicze, pułki lotnicze, Polskie Linie Lotnicze LOT, Aeroklub Warszawski, Instytut Lotnictwa, czy Centrum Badań Lotniczo Lekarskich. Do końca lat trzydziestych działa Lotnisko Mokotowskie kolebka warszawskiego i polskiego lotnictwa

Obchody rozpoczęły się o godz. 9.00 Mszą Św. w kościele p.w Św. Andrzeja Boboli przy ul. Rakowieckiej. Uczestniczyły tam poczty sztandarowe WKSL i SLP, lotnicy i sympatycy lotnictwa. Na tą uroczystość przybył też  ojciec Dominik Orczykowski  duszpasterz lotników

- 11.00   Uroczystość z udziałem pocztów sztandarowych i asysty wojskowej Sił Powietrznych

     

Wystąpienia okolicznościowe,

- Złożenie wieńców przez  delegacje weteranów lotnictwa i instytucji lotniczych,

  

-Koncert orkiestry wojskowej Sił Powietrznych,

-Prezentacja modeli samolotów  historycznych,

- BLERIOT XI „ La Manche” ta latająca replika ustawiona była najbliżej pomnika. To właśnie z Warszawą ma ten samolot duży i udokumentowany związek. 

Na samolotach Bleriota w czasach jego świetności i sławy latali Polacy - Bronisław Matyjewicz-Maciejewicz i Michał Scipio del Campo. W Warszawie na Polu Mokotowskim pojawiały się samoloty Bleriot XI wiosną 7 kwietnia 1910 roku  Podczas "Tygodnia Awiacyjnego" w roku 1911 polski pilot Jerzy Jankowski osiąga wysokość 500m. W 1913 przybył na Pole Mokotowskie wielki i wybitny awiator Adolphe Pegaud - człowiek który jako pierwszy na świecie wykonywał na swym Bleriocie akrobacje m.in: pętle, beczki i korkociągi!

Eksponowany samolot jest dokładną kopią konstrukcji L. Bleriota. Wykonany został we Wrocławiu przez Stanisława i Marcina Pasternaków

Wolny balon, wystawiony przez Aeroklub Warszawski

Samolot Kos PZL-102 Kos – polski dwumiejscowym samolotem sportowy i turystyczny o konstrukcji metalowej wybudowany w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego WSK-Okęcie pod koniec lat 50. Z wybudowanych 8 samolotów seryjnych, 7 wyeksportowano.

PW-5 Smyk – jednoosobowy szybowiec kompozytowy Klasy Światowej (ang. World Class) polskiej produkcji zaprojektowany na Politechnice Warszawskiej jako tani i prosty szybowiec, mający wziąć udział w konkursie na szybowiec Klasy Światowej. W 1994 r. FAI jako zwycięzcę konkursu wybrała jednomyślnie PW-5.

Studenckie Koło Naukowe z Politechniki Warszawskiej prezentowało swe mistrzowskie modele które odnosiły sukcesy w USA. Grupa Rekonstrukcyjna Lotnictwa Polskiego na Zachodzie w mundurach z epoki rozdawała swe pismo „Skrzydła”- Pismo Żołnierzy Polskich Sił Powietrznych. Impreza była nad wyraz udana i słowa podziękowań należą się organizatorom.

tekst i foto Roman Woźniak