Wycieczka do Mielca

Kolega Roman Woźniak  uczestniczył w zorganizowanej przez WKSL  wycieczce do Mielca i okolic.. Co zobaczyło oko jego kamery przesłał  do mnie w celu umieszczenia  na stronie Klubu, co z przyjemnością czynię..Szczegółowe informacje o przebiegu pobytu można  obejrzeć na stronach internetowych podanych poniżej. .

Wybrany obraz

Wybrany obraz

Wybrany obraz

Wybrany obraz

Wybrany obraz

Wybrany obraz

Wybrany obraz

Wybrany obraz

Wybrany obraz

Wybrany obraz

Zapraszam do  obejrzenia zdjęć i filmów z pobytu warszawskich organizacji lotniczych w Mielcu.
- www.tmzm.mielec.pl/kml/1405_21_warszawski-klub-seniorow-lotnictwa-w-mielcu.htm

ZDJĘCIA
-   Zwiedzanie PZL Mielec  fot. Zbigniew Wicherski, Rafał Niziołek
-  Spotkanie w Jadernówce fot. Z..Wicherski, R.Niziołek, A.Rak

FILMY
- Zwiedzanie PZL Mielec       http://youtu.be/aJhuhSZK_F0
- Jadernówka cz.1         http://youtu.be/u4nlgWHUvPY
- Jadernówka cz.2  http://youtu.be/OOXBEz4G9S4

 

Spacer Krakowskim Przedmieściem

Nasz sympatyczny i jak zawsze niezastąpiony korespondent kolega Roman Woźniak  odbył pieszą wycieczkę po Krakowskim Przedmieściu w Warszawie i co zobaczył to sfotografował  i opisał. A ja to przelałem na naszą stronę internetową

Otwarta 2 maja wystawa "Biało-czerwona w błękitach" poświęcona jest wkładowi Polaków w historię światowego lotnictwa. Pokazuje pionierów, konstruktorów, lotników, wszystkich wyróżnionych ludzi związanych z lotnictwem. Wystawa czynna będzie do 30 czerwca.

Poniżej kilka fotografii z planszami na których są osoby bardzo nam znane. To wynik mojego spaceru po Krakowskim Przedmieściu.

 

Dla tych co nie mogą przyjść na Krakowskie Przedmieście podaje link by nie wychodząc z domu mogli się z nimi zapoznać:

http://bialo-czerwona.org/wystawy/bialo-czerwona-w-blekitach/plansze

 

Na jednej z tych plansz można przeczytać to co napisał o lotniczych seniorach jeden z nas Ryszard Witkowski:

 

SZACUNEK I PAMIĘĆ

W utrzymywaniu pamięci o polskich osiągnięciach w lotnictwie ważną rolę odgrywa ruch seniorów lotnictwa – istnienie społecznych stowarzyszeń weteranów pracy i służby w powietrzu. Najstarszym wśród nich jest Warszawski Klub Seniorów Lotnictwa, który w Warszawie nosi tytuł „Opiekuna Miejsc  Pamięci” i „Zasłużonego dla Warszawy”. Podobnych do WKSL klubów jest w Polsce 25. Innymi, bratnimi dla Klubów Seniorów Lotnictwa organizacjami są: Stowarzyszenie Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP, w których najlepiej czują się byli lotnicy sił powietrznych, Stowarzyszenie lotników Polskich, kontynuujące działalność powstałej zaraz po wojnie (pod tą samą nazwą) organizacji weteranów polskiego lotnictwa na Zachodzie, Stowarzyszenie Polskich Spadochroniarzy i inne.

Przez stowarzyszenia seniorów lotnictwa przewinęły się tysiące ludzi powietrza. Byli wśród nich kombatanci – lotnicy wojskowi, kapitanowie i członkowie załóg samolotów pasażerskich, wybitni sportowcy lotniczy, konstruktorzy i piloci doświadczalni, lotniczy uczeni i dydaktycy, ale też i „mrówki”, ludzie bez głośnych nazwisk podobnie jak „wielcy” zasłużeni w pracy na rzecz biało-czerwonej awiacji. „Perłami na liście seniorów lotnictwa, członkami wspomnianych stowarzyszeń, byli tacy ludzie jak jeden z pierwszych polskich pilotów Paweł Zołotow, słynni myśliwcy Stanisław Skalski, Witold Łokuciewski, czy Stefan Witorzeńć , kapitanowie PLL LOT Klemens Długaszewski i Stanisław Płonczyński, konstruktorzy Ryszard Bartel, Franciszek Misztal i Bronisław Żurakowski, pilot-literat Janusz Meissner, baloniarz Zbigniew Burzyński, sławny oficer KG AK i kurier „generał Wehrmachtu” Kazimierz Leski, znakomite lotniczki czasu wojny Anna Leska i Jadwiga Piłsudska, profesor Jan Oderfeld, szybowcowi mistrzowie świata Edward Makula, Adam Witek i Jerzy Popiel oraz wielu innych.

Efekty działań seniorowskich stowarzyszeń mają różne postaci. Przede wszystkiem są to fundowane z ich inicjatywy liczne tablice pamiątkowe, upamiętniające miejsca i zdarzenia ważne dla historii i osiągnięć lotnictwa polskiego – jest taką np. ufundowana w 2000 r. przez WKSL tablica na Głazie Pamięci lotniska Mokotowskiego w Warszawie – i utrzymywanie na godnym poziomie mogił sławnych lotników. Inną formą są publikacje przypominające świetne chwile z przeszłości i opracowania biografii wybitnych seniorów.

Seniorzy Lotnictwa walczą o pamięć o poprzednich pokoleniach. Pamiętajmy o nich i my!

                                                                                                                                             Ryszard Witkowski  

Wybrany obraz

Wybrany obraz

Wybrany obraz

Wybrany obraz

Wybrany obraz

Wybrany obraz

Wybrany obraz

Wybrany obraz

Wybrany obraz

 

Spotkanie z mgr inż.Ryszardem Witkowskim

Tak jak    informowaliśmy w dniu 29 kwietnia odbyło się spotkanie z Panem mgr inz Ryszardem Witkowskim   pilotem doświadczalnym  instruktorem lotniczym   i co najważniejsze  znawcą historii lotnictwa  i doskonałym gawędziarzem którego opowieści lotniczych można słuchać godzinami. .Poniżej zamieszczamy kilka zdjęć z tego spotkania a dokładną relację zamieścimy trochę później gdyż jest " w pisaniu."

Przykładowy obraz

Wybrany obraz

Wybrany obraz

Wybrany obraz

Wybrany obraz

Wybrany obraz

Wybrany obraz

Wybrany obraz

Wybrany obraz

Wybrany obraz

Wybrany obrazWybrany obraz

Foto Roman Woźniak

 

Sprawozdanie z zebrania 4 marca

Zebranie otworzył Prezes WKSL Pan Jerzy Madler a następnie udzielił głosu Panu Piotrowi Wieczorkowi- (na zdjęciu ) Głównemu  Specjaliście ds. współpracy z koordynatorem  lotów. Pan Piotr przybył w zastępstwie dyrektora Andrzeja Ilków.

Pan Wieczorek-  pracownik Lotniska Chopina w Warszawie omówił wpływ koordynacji rozkładów lotów na poziom bezpieczeństwa operacji lotniczych. Ten sam wykład był przedstawiony na konferencji w Dęblinie w roku 2013. Port lotniczy musi koordynować swe operacje startów i lądowań tak z przewoźnikiem lotniczym jak też z portami docelowymi. Dla każdego przewoźnika potrzebny jest przedział czasowy (sloty) ustalany przez koordynatora rozkładów lotów. Zadaniem koordynatora jest zapewnienie przepustowości lotnisk. Koordynator wpływa też na poprawę punktualności wykonywanych operacji oraz na stan bezpieczeństwa operacji lotniczych. Na punktualność wpływa tak start jak też lądowanie we właściwym czasie. Na świecie bywają tzw. „przeciążone porty lotnicze” gdy ilość operacji przekracza przepustowość portu. Wspólnota Europejska od 1993 roku prowadziła zasadę przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty tak by ułatwić wejście na rynek nowych przewoźników a także zachowania właściwej konkurencji między przewoźnikami. Lotnisko nasze jest jednym z nielicznych stawiające ograniczenia operacji w porze nocnej w godzinach 22:00 – 06:00. W porze nocy odbywać się będzie na Okęciu tylko  40 operacji. Przyjęto to ze względu na zasięg oddziaływania hałasu. Koordynacja stara się też wszystkie operacje nocne ustalać na godziny by były jak najmniej odczuwalne dla mieszkańców.

PPL wystąpił do Prezesa ULC z wnioskiem o wprowadzenie koordynacji rozkładu lotów w godzinach nocnych. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie i zostały przeprowadzone konsultacje społeczne. „Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego podjął decyzję w sprawie wprowadzenia w Porcie Lotniczym im. F. Chopina w Warszawie koordynacji rozkładów lotów, począwszy od początku sezonu rozkładowego Lato 2012, tj. od dnia 25 marca 2012 roku.”

Mimo ogólnego wzrostu operacji lotniczych ilość operacji nocnych uległa zmniejszeniu i utrzymuje się na jednakowym poziomie co świadczy o właściwym funkcjonowaniu koordynacji rozkładów lotów. Wielkości te zostały przedstawione w tabelach za lata 2011 – 2013.

Punktualność operacji lotniczych oraz bezpieczeństwo ich wykonywania to dwa kanony lotnictwa komunikacyjnego i tu prelegent omówił dokładnie  ten temat bazując na wykresach. Jako zasadniczy punkt przedstawił „wprowadzenie – na wzór brytyjskiego rozporządzenia  w sprawie alokacji slotów portowych – sankcji karnych za nieprzestrzeganie dyscypliny slotowej, a także stworzenie podstaw prawnych dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej do odrzucenia  w FIR Warszawa planu lotu przewidującego start lub lądowanie w koordynowany polskim porcie lotniczym bez przyznanego przez koordynatora rozkładów lotów odpowiedniego slotu”.

Mając na uwadze obecność na Sali tak byłych pracowników portu jak pilotów Pan Wieczorek przedstawił nam budowę, modernizację i przebudowę infrastruktury lotniskowej - pasy, drogi kołowania i płyty postojowe. Przedstawiono tak modernizację z ostatnich lat jak też plany na rok bieżący i tu dowiedzieliśmy się o zamknięciu na okres lipca i sierpnia pasa 11/29 ze względu na budowę drogi szybkiego zjazdu RET N1. I modernizacji TWY D3.

Po zakończeniu prelekcji prezes podziękował prelegentowi i podarował mu pamiątkowy dyplom.

W drugiej części Prezes Jerzy Madler przypomniał o naszym udziale w uroczystościach 14 marca o godzinie 10:00 w miejscu katastrofy samolotu „Mikołaj Kopernik” na ul. Lipowczana.

W kwietniu nie ma zebrania lecz zbieramy się na tzw. „Jajeczko” 10.04 o godz. 17:00 w tej samej sali w  al. Żwirki i Wigury 1c wejście przy samolocie MiG-21. Koszt 45 zł. ( pieniądze będą zbierane również  1.04 przy furtce na ul. Miecznikowa).

Spotkania w następnych miesiącach odbędą się 6 maja i 3 czerwca.

W tym roku przypada setna rocznica pierwszych na świecie lotów polarnych wykonywanych przez Polaka, oficera armii carskiej Jana Nagórskiego. Prochy jego spoczywają na cmentarzu Północnym w Warszawie. Na tę okoliczność we wrześniu szykowana jest uroczystość.

Czekają nas też dwie wycieczki: w czerwcu do Mielca by zapoznać się z lotniczą produkcją zakładów. Druga wycieczka na VII Płocki Piknik Lotniczy który odbędzie się 21 i 22 czerwca, jednak nie nad Wisłą, jak podczas ostatnich edycji imprezy, a na lotnisku Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej.
Na 2 września przygotowywana jest impreza związana z  75 leciem  WKSL -Głównym organizatorem jest Lechosław Karst.

7 października mija kadencja Zarządu i szykują się wybory nowych władz klubu.

W 2013 roku wielu kolegów obchodziło swoje 85 i 90 lecie. Kolegom tym zostały wręczone pamiątkowe dyplomy. 
Spisał i foto  Roman Woźniak

Wybrany obraz