Przetarg na śmigłowce dla polskiej armii

Źródło: https://www.facebook.com/JWK.LUBLINIEC/posts/902728373124164

Sytuacja z przetargiem na śmigłowce bojowe

Znalezione w sieci. W celu rozpoznania panującej sytuacji i posiadania wiedzy na temat wyboru konkretnego śmigłowca do produkcji w Polsce i dla polskiej armii.

Aby rozwiać wszelkie wątpliwości i wytłumaczyć tym zacietrzewionym... szczegóły przetargu na śmigłowce dla polskiej armii. ALE LEPIEJ CHYBA TEGO STREŚCIĆ JUŻ NIE MOŻNA!

1. MON ogłosiło przetarg na zakup 70 średnich śmigłowców. Podało wymaganą specyfikację i terminy (2017 rok pierwsze dostawy)

2. MON w przetargu nakazała firmie zwycięskiej utworzenie centrum serwisowego w WZL1 w Łodzi aby państwo miało kontrolę nad serwisowaniem maszyn i aby nie dochodziło do sytuacji jak obecna se Świdnikiem, który wykręca się jak może i 8 lat! modernizuje nasze Sokoły!

3. Pomimo, że Agusta Westland (PZL Świdnik) posiada w ofercie śmigłowce sprawdzone, spełniające wymagania jak AW101 wystawia do przetargu mały, niesprawdzony AW149, który żaden inny kraj nie chce kupić gdyż jest to przerobiony cywilny śmigłowiec (Rosnieft kupił sobie takie cywilne śmigłowce).

4. Tak samo firma Sikorsky mając w ofercie śmigłowiec S-92, wystawia do przetargu mniejszy S-70i który spełnia tylko część wymagań.

5. Airbus jako jedyny wystawia odpowiednio duży śmigłowiec EC725 Caracal, który spełnia nasze wszystkie wymagania techniczne.

6. Śmigłowiec AW149 nie zapewnia wystarczającej pojemności aby zmieścić sensowną ilość żołnierzy (wymagane 12) z ekwipunkiem. Jak śmigłowiec na bazie wersji cywilnej nie zapewnia ani sensownej osłony przedziału załogi, charakteryzuje słabymi parametrami takimi jak: maksymalny pułap, czas wznoszenia, prędkość przelotowa, ładowność, masa startowa. Jednym słowem śmigłowiec dobry na wycieczki VIP, a nie do latania w wirze walki.

7. Śmigłowiec S-70i to eksportowa wersja śmigłowca UH-60 Black Hawk (swoją drogą świetny śmigłowiec) z którym ma wspólny niestety tylko kadłub. Śmigłowiec proponowany Polsce przez firmę Sikorsky (PZL Mielec) jest pod każdym względem gorszą konstrukcją od wersji użytkowanej przez US Army (a nawet Słowacji sic!). Posiada słabsze silniki, stary typ wirnika(pogarszając parametry lotne), uproszczoną awionikę, oraz brak wyposażenia dodatkowego poprawiającego świadomość sytuacyjną załogi oraz jej skuteczność na polu walki. Jak bardzo jest to odchudzona wersja może świadczyć fakt, że S-70i jest lżejszy od UH-60 o 0,5t! Dlaczego zaoferowano nam taką słabszą wersję. Ponieważ podobnie jak AW149 nikt nie chce jej kupować tylko wybiera UH-60 lub najbardziej odpowiedni dla nas S-92. Próbie sprzedania nam gorszego Black Hawk'a sprzyjał fakt jego produkcji w PZL Mielec.

8. EC725 Caracal to sprawdzona konstrukcja, podobnie jak Black Hawk od wielu lat unowocześniana i choć konstrukcyjnie nie najnowsza będąca w czołówce. Wbrew powszechnej opinii laików data powstania prototypu nie ma znaczenia jeśli założenia konstrukcyjne były słuszne i tak jest w przypadku Caracala. Jeśli chodzi o parametry samej maszyny Caracal bije swoich konkurentów na wszystkich płaszczyznach. Zapewnia wystarczającą osłonę przedziału załogi, oraz siłę ognia. Posiada ze wszystkich konkurentów największą prędkość przelotową, najwyższy maksymalny pułap, największy zasięg, największą ładowność, Ze względu na wysoki przedział załogi także najlepszą ergonomię dla żołnierzy. Wszystkie dane można sprawdzić na stronach producentów i porównać.

9. PZL Świdnik należy do grupy Agusta Westland, której właścicielem są Włosi. Nie jest to Polski zakład, wpływy z produkcji nie trafiają do polskiego budżetu tylko włoskiego i wspierają rozwój tylko ich rozwój.

10. PZL Mielec także nie jest Polską fabryką tylko należy do Sikorsky'go i tak samo kontrakt nie wspiera naszego przemysłu tylko ich firmę.

11. Jedynymi Polskimi zakładami są WZL1 w Łodzi i Dęblinie.

12. Airbus nie posiada w Polsce zakładów produkcyjnych dlatego zaoferował produkcję swojego śmigłowca Caracal właśnie w WZL1 należących tylko do Państwa Polskiego

13. Oferta Agusta Westland (PZL Świdnika) - Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do pozostałych konkurentów. PZL Świdnik zaproponował dostarczenie pierwszych śmigłowców w 2019 roku co jest o 2 lata później niż wymagane w przetargu. Aby obejść ten punkt, zaproponował, że w 2017 roku dostarczy dla naszego wojska wersję cywilną (podkreślam cywilną!) tego śmigłowca co jest skandalem i byłoby hańbą dla Polski na arenie międzynarodowej! Należy też się zastanowić co by później zrobili z tymi cywilnymi śmigłowcami. Przerobili na wojskowe? Wstyd i krętactwo wychodzi. PZL Świdnik w swojej ofercie nie zaproponował pełnego przekazania zdolności serwisowych śmigłowców do należących do Państwa Polskiego zakładów WZL1. Powodem tego była chęć dyktowania warunków cenowych, opóźnianie prac serwisowych (tak jak w przypadku modernizacji śmigłowców Sokół) i niedopuszczenie aby Państwo Polskie uzyskało zdolności nacisku na PZL Świdnik w kwestii posiadanych śmigłowców. Co więcej PZL Świdnik nie sprecyzował gdzie i ile bedzie produkował śmigłowców AW 149 gdy wygra kontrakt. Należy pamiętać, że obecnie linia produkcyjna tego śmigłowca jest we Włoszech!

14. Oferta Sikorsky (PZL Mielec) - Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do konkurentów jednak bez uzbrojenia. Jest to sytuacja niedopuszczalna z dwóch powodów: 1 - Dodatkowy koszt zakupu uzbrojenia windujący cenę do góry; 2 - Znaczne opóźnienia wprowadzenia śmigłowców do Polskiej armii ze względu na konieczność przeprowadzenia atestów po integracji uzbrojenia ze śmigłowcami. Wybierając tą ofertę nasze Wojska otrzymałyby "wojskowy, nieuzbrojony śmigłowiec" co brzmi jak chory żart. Oferta także nie obejmowała przekazania kontroli nad serwisem w ręce Polskich władz co powtarzałoby sytuację opisaną w punkcie wyżej.

15. Oferta Airbus – Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do konkurentów. Firma Airbus zobowiązała się do wybudowania fabryki w Łodzi. Produkcja jednak będzie ograniczona na kształt znany z PZL Świdnik i PZL Mielec. Airbus w ramach umowy przekaże do WZL 1 w Łodzi należącego do Państwa Polskiego pełne zdolności serwisowe śmigłowców Caracal, oraz zdolności budowy i serwisowania silników w Dęblinie. Śmigłowce będą uzbrojone i pierwsze sztuki otrzymamy w 2017 roku.

16. Offset czyli co zyskamy? PZL Świdnik oraz PZL Mielec zaproponowały zainwestowanie tych pieniędzy w fabryki w Świdniku i Mielcu zwiększając ich możliwości. Słowa pięknie brzmią ale gdy weźmiemy pod uwagę, że jedynymi ich właścicielami są właśnie te firmy taki offset w ich wykonaniu będzie oznaczał wyciągnięcie sobie pieniędzy z prawej kieszeni i przełożenie ich do lewej – kreatywna księgowość godna pozazdroszczenia. Airbus nie posiada fabryk w Polsce w związku z tym będzie musiał zainwestować w należące do państwa Polskiego zakłady WZL1 w Łodzi. Z tego powodu jest to jedyny offset który może nam – Polsce coś więcej dać.

 

Coś z innej beczki: - https://www.youtube.com/watch?v=j5rlrRVOBZI  wypowiedź, tabele, porównania obejrzeć i posłuchać o wyborze śmigłowców dla Polski.

Zdjęcia omawianych śmigłowców.

 

Polak Jan Nagórski – pierwszy nad Arktyką ( 1915 r.)

 

zaproszenie16 kwietnia 2015 roku przedstawiciele Warszawskiego Klubu Seniorów Lotnictwa dokonali na warszawskim Cmentarzu Północnym wizji lokalnej grobu Jana Nagórskiego (1888-1976), sławnego polskiego pilota polarnego i zarazem swego późniejszego Kolegi klubowego. Z okazji setnej rocznicy jego lotów arktycznych WKSL podjął bowiem zadanie dokonania renowacji pomnika nagrobnego Jana Nagórskiego i przypomnienia dokonań lotniczych, z których sławny jest ten Polak.

Wszystkich zainteresowanych postacią Jana Nagórskiego, polskiego lotnika polarnego urodzonego we Włocławku i jednego z pionierów lotnictwa światowego, Warszawski Klub Seniorów Lotnictwa serdecznie zaprasza dnia 8 czerwca 2015 na uroczyste odsłonięcie jego odnowionego grobu na Cmentarzu Północnym w Warszawie.

 

Zobacz pełne opracowanie ->

 

Andrzej Brzoza

 

Zobacz również:
WKSL: Jan Nagórski - Pierwszy pilot polarny ->
WKSL: O przelotach Jana Nagórskiego ->
Wikipedia ->

Klubowe spotkanie Wielkanocne 2015

Nasze spotkanie, potocznie zwane „Jajeczkiem”, odbyło się już po świętach Wielkiej Nocy tradycyjnie na terenie 1 Bazy Lotnictwa Transportowego na Warszawskim Okęciu. Wśród zaproszonych gości znaleźli się: Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych gen. broni pilot Lech Majewski i gen. Tomasz Drewniak oraz reprezentujący Dowódcę 1 Bazy ppłk  Stanisław Konrad. Urząd Lotnictwa Cywilnego reprezentował Zygmunt Mazan. Z posługą duszpasterską przybył kapelan Lotników Polskich o. Dominik M. Orczykowski OFM Cap, a także obecny był prezes zarządu Aeroklubu Warszawskiego Rafał Woźnicki. Szkolnictwo lotnicze reprezentowały wicedyrektor Lotniczego Technikum nr 9 Beata Rząca i dyrektor 166 szkoły im. Żwirki i Wigury Daniela Bartosiak.

Generał broni Lech Majewski życzył wszystkim lotnikom zdrowia i sukcesów osobistych, a w szczególności seniorom lotnictwa wspominając, że ich ponad 75-letni Klub Seniorów Lotnictwa zrzeszał znamienite postacie. Prezes WKSL Jerzy Madler podziękował Dowódcy za przybycie i wręczył generałowi przyznaną wcześniej najwyższą odznakę klubu tzw. „Uskrzydloną Szachownicę.”

Ojciec Dominik Orczykowski, dość częsty gość naszych spotkań, pobłogosławił pokarmy i także życzył nam zdrowia i pomyślności. W serdecznej i przyjacielskiej atmosferze uczestnicy podzielili się tradycyjnym wielkanocnym jajkiem i złożyli życzenia.

Na stole pojawiły się jajka i pyszny żurek staropolski. Po nim biała kiełbasa podpiekana, ryby smażone, wędliny i wiele rodzajów ciast. Do picia podano soki, herbatę i kawę. Całe spotkanie odbyło się w atmosferze miłych rozmów i wspomnień.

 

Plan działań klubu na najbliższe miesiące

Podajemy informacje o najbliższych planach działań WKSL.

2015-05-03 godz. 10:00 - spotkanie pod głazem na Polu Mokotowskim Fotorelacja ->

2015-05-05 godz. 17:00 Zebranie ogólne w klubie Aviator - Prelekcja na temat samolotu Grot - wygłosi inż. Jędrzejewski,

2015-05-09 Spotkanie na miejscu katastrofy samolotu Ił-62 w Kabatach,

26-27 maja 2015r.  Wycieczka do PZL-Świdnik, Dęblin, Kozłówka - szczegóły w oddzielnym komunikacie. Fotorelacja ->

2015-06-02 godz. 17:00 Zebranie ogólne w klubie Aviator -Prelekcja o nieznanych samolotach Luftwaffe wygłosi Igor Witkowski,

2015-06-08 godz. 11:00 Uroczystości 100 rocznicy pierwszych  lotów polarnych Jana Nagórskiego przy odnowionym jego nagrobku na cmentarzu Północnym,

2015-06-16 godz 10:00 Wycieczka lotnicza do AMS (obsługa techniczna samolotów PLL LOT S.A.),

2015-06-19 godz. 10:00 Cmentarz wojskowy Powązki. Składanie kwiatów na grobie Stanisława Latwisa,

14-15 sierpnia Wycieczka na Śmigłowcowe Mistrzostwa Świata w Zielonej Górze. Program i szczegóły w oddzielnym komunikacie.

 

Lesław Karst

 

Planowane dwie wycieczki dwudniowe

Wycieczka majowa do PZL Świdnik i Dęblina

 2015-05-26 godz. 7:00 Wyjazd z ul. Miecznikowa.

  •  Zwiedzanie PZL Świdnik, Portu Lotniczego Świdnik, obiad.
  •  Przejazd przez Nałęczów, Kazimierz na nocleg w Puławach.

 2015-05-27

  •  Śniadanie, przejazd do Dęblina, zwiedzanie WOSSP, Muzeum Lotnictwa Wojskowego, obiad.
  •  Przejazd do Kozłówki, zwiedzanie pałacu Zamojskich.

 Koszt 100 zł/os.  Kontakt Lesław Karst - tel. 601 284 304.

 

Wycieczka sierpniowa na Śmigłowcowe  Mistrzostwa Świata w Zielonej Górze.

2015-08-14 Wyjazd z ul Miecznikowa godz. 7:00.

 Przejazd autostradą, zwiedzanie ekspozycji agrolotniczej w Szreniawie k Poznania, obiad, spacer po parku w Rogalinie , dojazd na nocleg w Trzcielu.

 2015-08-15

Śniadanie, dojazd na lotnisko -udział w mistrzostwach, obiad, zwiedzanie Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego, powrót do Warszawy autostradą.

Koszt ok 100 zł. Kontakt Lesław Karst  - tel. 601 284 304.