O przelotach Jana Nagórskiego

 

Wybrany obraz   WKSL o sukcesie Jana Nagórskiego – i o projekcie .            

 

 Projekt EDUSCIENCE jest jednym z największych projektów edukacyjnych w Polsce. Jest to projekt  z zakresu nauk przyrodniczych. Zapewnia on „żywe” i fascynujące poznawanie tematu. W ramach projektu powstała nowoczesna platforma e-leamingowa na której zamieszczane są lekcje stworzone przez specjalistów w oparciu o zagadnienia udostępnione przez pracowników naukowych Polskiej Akademii Nauk.

W programie bierze udział 250 wylosowanych szkół podstawowych, gimnazjów, liceów i techników w całej Polsce, z czego 34 szkoły w województwie Mazowieckim. Szkoły warszawskie to: 2 szkoły podstawowe, 2 gimnazja i 3 licea.

W czasie 45-cio minutowej prelekcji w programie „eduscience”, w środę 4 czerwca, dr Jerzy Giżejewski z Instytutu Geofizyki PAN oraz Roman Sajnaga i Roman Woźniak, obaj reprezentujący Warszawski Klub Seniorów Lotnictwa, przedstawili życie i pierwsze na świecie loty polarne Jana Nagórskiego w setną rocznicę ich wykonania.

Dr. Giżejewski omówił ogólną sytuację bytową polarników i ich dokonania. Roman Sajnaga opisał wykorzystany wówczas samolot Moris Farman MF11: jego osiągi, parametry płatowca i silnika, i jego zastosowanie. Roman Woźniak przedstawił życie Jana Nagórskiego, jego loty polarne na Nowej Ziemi na samolocie MF11, problemy i osiągnięcia w trudnych pierwszych lotach arktycznych. Loty te udowodniły, że możliwe a nawet wskazane jest używanie samolotu w tamtych warunkach.

Wiedzę naszą oparliśmy na dwóch książkach autorstwa Jana Nagórskiego: „Pierwszy nad Arktyką” i ” Nad płonącym Bałtykiem” oraz wieloma innymi, aczkolwiek nielicznymi publikacjami na temat.

Pierwsze loty polarne odbyły się między 21 sierpnia a 13 września 1914 roku. Nagórski wykonał pięć lotów, spędzając w powietrzu 11 godzin i 30 minut. Przypadające stu-lecie tego wyczynu było okazją do zaznajomienia uczniów z  osiągnięciem Polaka z carskiej armii. Na loty te zaplanowane były 3 samoloty. Jeden został uszkodzony podczas pierwszego startu a pilot drugiego samolotu w ogóle odmówił lotów w tamtych ciężkich warunkach polarnych. Tym bardziej loty Jana Nagórskiego, przez lata niedocenianego na świecie, zasługują na uznanie i należy uczcić setną rocznicę ich wykonania.

Roman Woźniak

Na fotkach poniżej prelegenci mgr inż. Roman Sajnaga, dr  Jerzy Giżejewski, i Roman Woźniak oraz Poczet Sztandarowy WKSL przy grobie Jana Nagórskiego

Przykładowy obraz

 

Wybrany obraz