- Szczegóły
-
Kategoria: Aktualności
-
Opublikowano: czwartek, 08 czerwiec 2017 22:49
-
Roman Woźniak
-
Odsłony: 1222
Warszawski Klub Seniorów Lotnictwa istnieje od 1939 roku, od 2007 roku posiada własną stronę internetową. Otrzymujemy takie listy jak ten poniżej z prośbą o pomoc. Prośby są różne i często piszący je mogliby sami poszukać informacji w książkach lub Internecie.
Rozumiemy, że w każdej nowej branży, a lotnictwo dla wielu osób jest dziedziną tajemną, poruszanie się nie jest łatwe. Na każdy list staramy się odpowiedzieć zwięźle bądź obszernie w zależności od potrzeby.
Oto treść otrzymanego niedawno e-maila:
„Piszę do Państwa w sprawie śp. ppor. pil. Aleksandra Dunala, który był bliskim krewnym mojej babci. Szukam informacji na temat samolotu, którym latał a dokładniej nr jakie widniały na Jego samolocie. Może wiecie też Państwo, gdzie mógłbym znaleźć modele takiego samolotu lub jakieś elementy. W dawnych latach nad grobem Aleksnadra Dunala wisiało duże śmigło od samolotu przypominające, że leży tutaj pilot, lecz niestety zostało skradzione. Chciałbym w najbliższym czasie odświeżyć grób Aleksandra Dunala, który wymaga renowacji i przy okazji odtworzyć pamięć pilota właśnie poprzez dokładny model samolotu, którym latał ostatni raz lub symboliczne śmigło.
Proszę o pomoc lub radę, gdzie mogę szukać samolotu i informacji o nim. Pozdrawiam serdecznie. Marcin”
Dalej dopisek, który już pozwala szukać i podaje informacje: rok, samolot i nazwisko Ryszard Grundman, który kojarzy się z 1 plm Warszawa.
"W 1954 r. podczas manewru rozejścia się ze swoim prowadzonym, zderzyli się w powietrzu na samolotach Lim-1 (MiG-15). Prowadzony – ppor. pil. Aleksander Dunal zginął podczas próby katapultowania się z samolotu Lim-1, na zbyt małej wysokości. Por. pil. Ryszardowi Grundmanowi dopisało szczęście."
Odpowiedzi na zadane pytanie należy szukać w dwóch książkach.
Pierwsza - „Pamięci lotników wojskowych 1945-2003”, praca zbiorowa wydawnictwo Bellona rok 2003.
Tam na stronie 240 znajdujemy informacje o pilocie i jego zdjęcie, który 19 sierpnia 1954 r o godz. 11.01 zginął podczas próby katapultowania się z samolotu Lim-1 na małej wysokości, w czasie lotu w szyku. Samolot uderzył w ziemię niedaleko miejscowości Truskaw koło Mińska Mazowieckiego.
Podane są przyczyny katastrofy i cmentarz miejsca spoczynku. Jest też załączone zdjęcie z podpisem: „Zniszczony Lim-1 w miejscu katastrofy”.
Druga książka - 1.Pułk Lotnictwa Myśliwskiego „Warszawa” cz.1 autorzy - Marian Mikołajczuk i Sławomir Bartosik.
Na stronie 75 jest nieco inne wyjaśnienie przyczyn katastrofy. „Podczas powrotu na lotnisko w czasie rozpuszczania klucza do lądowania nastąpiło zderzenie dwóch samolotów. Podczas kolizji samolot ppor. pil Aleksandra Dunala został uszkodzony i gwałtownie zaczął spadać, by po chwili zderzyć się z ziemią. Mimo podjęcia próby katapultowania pilot zginął. Samolot Lim-1 (nr fabryczny 1A07 036) zderzył się z ziemią w okolicy m. Truskaw.” Jako przyczynę katastrofy autorzy podają „złe rozłożenie uwagi pilota podczas lotu w szyku”.
Te informacje mogą znajdować się też zapewne w innych książkach dotyczących tematu, ale będą tylko powtórzeniem zawartych powyżej historii.
W numerze fabrycznym samolotu 1A07 036 zawarta jest informacja na temat samolotu, którym latał Aleksander Dunal, a „dokładniej nr jakie widniały na Jego samolocie”. Na samolocie widniał nr „736” to możemy odczytać z nr fabrycznego. Przybył on, wyprodukowany w WSK - Mielec do 1 plm, 28.02.1954 r, czyli latał w pułku niecałe pół roku. W tabeli, w książce o dacie ubycia samolotu jest jakaś nieścisłość i brak jest w uwagach wzmianki o katastrofie tego samolotu.
Aleksander Dunal jako chorąży z OSL przybył do 1 plm na Bemowo w 1952 r.
Szczegóły na http://muzeumsp.pl/zbiory/archiwalia/.
Model samolotu Lim-1 można zakupić poprzez sklepy internetowe np. Choroszy czy kilka sklepów w Warszawie do wyszukania w Google. Ostatnio kupiłem tani model w skali 1:72 MiG-15 „Fagot” ze strony www.mistercraft.eu.
Samolot Lim-1 nie posiadał śmigła, ale dla chcącego nic trudnego i można nabyć plastikowe śmigło na grób (takie plastikowe może nie zginie).
O samolocie Lim-1 polecam: http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/2281/126/Lim-1-Lim-2
lub https://pl.wikipedia.org/wiki/MiG-15 albo http://samolotypolskie.blogspot.com/2013/03/polska-aleja-lim-ow.html.
Myślę, że odpowiedziałem na zasadnicze pytania.
Pozdrawiam
Roman Woźniak