Aktualności

Zmarł Bohdan Jancelewicz

JANCELEWICZ BOHDAN urodził się 02.11.1932 w Augustowie.

Okres wojny spędził na Syberii w północnym Kazachstanie, wywieziony z matką i siostrą w kwietniu 1940 r. Po powrocie do Polski w ramach repatriacji we wrześniu  1945 r. zamieszkał w Wejherowie  gdzie ukończył szkołę średnią w 1951 r. Studia  wyższe ukończył na Wydziale Lotniczym Politechniki Warszawskiej.  Pracę zawodową rozpoczął  w WSK Okęcie w Ośrodku Konstrukcji Lotniczych zajmując  stanowiska  konstruktora, kierownika sekcji obliczeniowej, pełnomocnika ds. prób wytrzymałościowych  i w locie.  Następnie w r 1960  zatrudniony został na Wydziale Lotniczym Politechniki w Katedrze Budowy Samolotów jako asystent, a po obronie doktoratu jako adiunkt. Po postępowaniu kwalifikacyjnym  powołany został na stanowisko docenta. Wypromował 110 absolwentów Wydziału i 2 doktorów.. Kierował Zakładem Samolotów i Śmigłowców przez 12 lat. Zajmował stanowisko  Dyrektora Instytutu Techniki Lotniczej i Hydro aerodynamiki  i prodziekana Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa przez 8 lat. Opracował i wydał wiele publikacji i recenzji technicznych.  Równocześnie był czynnym pilotem i instruktorem szybowcowym i samolotowym Aeroklubu Warszawskiego. Wyszkolił ok. 50 pilotów i posiada nalot ok. 1200 godz. Zajmował tez stanowisko Prezesa Aeroklubu Warszawskiego  w czasie jego lokalizacji na Gocławiu. Był też wiceprezesem Zarządu Głównego Aeroklubu. Jako przedstawiciel Polski zajmował stanowisko wiceprzewodniczącego Komisji Szybowcowej Międzynarodowej Federacji Lotniczej (FAI), skąd otrzymał Honorowy Dyplom Paula Tissadiera. Uczestniczył 10 krotnie w Samolotowych i szybowcowych Mistrzostwach Świata jako członek ekipy i jej kierownik.   Był ekspertem w sprawach bezpieczeństwa  w lotnictwie., członkiem państwowej i Głównej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. przez 15 lat. uczestniczył w badaniu ok. 50 wypadków lotniczych. Był autorem wielu  ekspertyz technicznych dla potrzeb sądów. We współpracy międzynarodowej kierował dwoma projektami w ramach Programu Tempus. Był jednym z założycieli Stowarzyszenia Twórców Aeronautyki  i prezesem przez 12 lat. oraz autorem inicjatywy powstania na Politechnice Warszawskiej kierunku kształcenia Lotnictwo i Kosmonautyka. Opracował program studiów magisterskich dla absolwentów Wyższej Szkoły Lotniczej w Dęblinie i prowadził kurs dla 40 absolwentów. Był tez sekretarzem naukowym i współautorem ok. 40 konferencji i seminariów naukowych na które przygotowywał programy i prezentacje oraz je prowadził.

Od wielu lat był członkiem Warszawskiego Klubu Seniorów Lotnictwa i był wiceprezesem przez kilka  kadencji. Szczególnym  jego dokonaniem było przygotowanie i redagowanie serii książek „Ludzie lotnictwa” o wybitnych naukowcach, konstruktorach i menagerach lotniczych  jak np. Jan Oderfeld, Franciszek Misztal, Tadeusz Rejniak i inni.       

Był też uczynnym kolegą chętnym do pomocy i rozwiązywania trudnych spraw. Cechowała go wysoka odpowiedzialność. Zawsze można było na niego liczyć. Był działaczem społecznym w  upamiętnianiu  ludzi i zdarzeń ważnych dla historii polskiego lotnictwa.

Dziękujemy mu za jego zaangażowanie i wkład pracy w ugruntowanie pozycji Warszawskiego Klubu Seniorów Lotnictwa      

Doc. dr inż.  Bohdan Jancelewicz był wybitnym konstruktorem, naukowcem, wychowawcą akademickim, pilotem sportowym, działaczem i menagerem lotniczym. Godnie  reprezentował Polskę w międzynarodowych organizacjach lotniczych i na mistrzostwach Świata. Wybitnym ekspertem ds. bezpieczeństwa i publicystą. 

 

--

Lesław Karst
601284304

INFORMACJA ZARZĄDU

Szanowne Koleżanki i Koledzy.

 
Zapraszam na kolejne zebranie ogólne na dzień 11.pażdziernika o godz. 16:00 w 1 Bazie Lotniczej w Klubie Aviator. ul. Żwirki i Wigury (wejście pod samolotem).
Na zebraniu przypomnimy o ostatnich wydarzeniach związanych z Klubem a kol Turowski opowie o symulatorach lotu. Będziemy zbierać opłaty na OPŁATEK , który planujemy ok 13-15 grudnia. Koszt  tym razem będą po 60 zł..
Kol Sajnaga rozda tez znaki cmentarne dla uzgodnionych osób. W tym roku rozkładamy tylko znaki bez zniczy.
Poinformujemy o  następnych planowanych uroczystościach .
Proszę o informowanie kolegów nie posiadających Internetu, szczególnie o Opłatku.
 
Pozdrawiam i do zobaczenia 
 
Lesław Karst
 

Katastrofa MD-12 1963r.

Fotokolaże z ostatniej uroczystości upamiętnienia tragicznie zmarłej załogi w katastrofie pierwszego polskiego samolotu pasażerskiego MD-12 podczas prób w locie w 1963 r.                                       

Pozdrawiam twórca Andrzej

 

ŚWIĘTO LOTNICTWA 28.08.2022

Lotnictwo i Ludzie/Aviation and People

Z okazji 90 rocznicy polskiego zwycięstwa w zawodach Challenge International de Tourisme 1932, w dniu Święta Lotnictwa Polskiego wszystkim lotnikom oraz pasjonatom lotnictwa życzę wszystkiego dobrego i tyle samo lądowań co startów!

28 sierpnia 1932 roku, odbywała się ostatnia konkurencja zawodów Challenge International de Tourisme tym razem organizowanych w Berlinie. Ostatnim etapem zawodów była próba prędkości maksymalnej. Konkurencja polegała na przelocie po trasie trójkąta Berlin – Frankfurt nad Odrą – Doberlug – Berlin. W klasyfikacji generalnej pierwsze miejsce z ilością 456 punktów zajmowała polska załoga w składzie kpt. pil. Franciszek Żwirko i inż. pil. Stanisław Wigura, lecąca na polskim samolocie RWD-6. Na drugim miejscu z różnicą jedynie 5 punktów znajdował się lecący samolotem Klemm Kl 32V niemiecki pilot Reinhold Poss. Finałowa rozgrywka miała rozstrzygnąć się w ostatnim dniu zawodów. Wyścig był bardzo zacięty, Poss powoli doganiał Żwirkę, jednak sam na drugim punkcie kontrolnym został wyprzedzony przez swojego rodaka Wolfa Hirtha, który zaczął zagrażać prowadzeniu polskiej załogi. Hirth jednak ok. 2 km przed metą z powodu defektu swojego Klemma musiał przymusowo lądować. Zgromadzona na berlińskim lotnisku Tempelhof publiczność w końcu ujrzała zbliżający się do mety samolot. Nie była to maszyna żadnego z Niemców, ale polski RWD-6, który na pierwszej pozycji kończył konkurencję, wygrywając tym samym całe zawody. Sukces osiągnęli polscy lotnicy, ale i polski przemysł lotniczy, który był w stanie wyprodukować samolot stanowiący konkurencję dla najlepszych maszyn zagranicznych. Triumf w zawodach spowodował dostrzeżenie na świecie polskiego lotnictwa sportowego oraz polskich lotników.

Na pamiątkę zwycięstwa z 1932 roku decyzją Ministra Obrony Narodowej w 1993 roku ustalono dzień 28 sierpnia jako nową datę obchodów Święta Lotnictwa Polskiego.

[Na zdjęciu] Zwycięska załoga Challenge International de Tourisme 1932. Por. pil. Franciszek Żwirko (po lewej) i inż. pil. Stanisław Wigura sfotografowani przed samolotem RWD-6. Fot. NAC, sygn. 1-M-1244-14.

Nasza Koleżanka Ala Lubowiecka po drugim udarze

Kochani. Nasza Koleżanka Ala Lubowiecka jest po drugim udarze.

Obecnie przebywa w Domu Opieki. Jej stan jest bardzo ciężki. Aby choć trochę można było Jej ulżyć niezbędna jest rehabilitacja. Jesteśmy w stałym kontakcie z Synem Alicji. Za Jego zgodą nasza Fundacja "Kochaj Życie" wzięła Alę pod swoją opiekę i staramy się zebrać środki na pomoc i rehabilitację. Jeżeli są osoby które zechcą wesprzeć i pomóc Ali prosimy o wpłaty na konto :

Fundacja Zdrowia i Kultury "Kochaj Życie"

65 8004 0002 2010 0019 7898 0002

z dopiskiem w tytule: Pomoc dla Ali Lubowieckiej

Ala bardzo prężnie działała w Zarządzie Warszawskiego Klubu Seniorów Lotnictwa. Dla przypomnienia osoby zamieszczam kilka zdjęć z naszych klubowych spotkań.

 

(foto Roman Woźniak)

 

Rocznica urodzin Latwisa

Zgodnie z wieloletnią tradycją w dn 20 czerwca na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach spotkali się seniorzy lotnictwa przy grobowcu Stanisław Latwisa - twórcy marsza Lotników. Na tym spotkaniu  byli przedstawiciele WKSL Lesław Karst, Andrzej Szymczak , Zygmunt Krasoń, Roman Woźniak. Również Zygmunt Mazan prezes Klubu Pilotów Doświadczalnych i też nasz członek.  Jak zwykle nie zabrakło przedstawicieli bratnich organizacji seniorów wojskowych. Stowarzyszenie Lotników Polskich reprezentował Ryszard Karpiński a Stow Sen Lotn Wojskowego Janusz Kowalski i Krzysztof Tuzikiewicz. Po przypomnieniu postaci Latwisa, przedstawiciele stowarzyszeń złożyli wiązanki kwiatów i wszyscy pozowali do wspólnego zdjęcia. 

Następnie już tradycyjnie udaliśmy się pod pomnik Chwała Lotnikom Polskim, gdzie zapalono znicze i oddano cześć lotnikom wszystkich jego dziedzin.

--

Lesław Karst

601284304