Lotnicze Pomniki Warszawy
- Szczegóły
- Kategoria: Różne
- Opublikowano: wtorek, 08 kwiecień 2008 02:00
- Roman Woźniak
- Odsłony: 9014
"Stojące" samoloty i lotniska Warszawy
Jawczyce
specjalnie na urodziny dla Magduni i Halinki 4 lipca 2002
Jadąc na Poznań samochodem tuż za rogatkami miasta przedłużeniem ulicy Połczyńskiej jest ulica Poznańska i pod nr 64 stoi niebieski śmigłowiec Mi-2 reklama Radia CB i firmy Alan.
Profesjonalnie przygotowany do nowej roli jaką ma spełniać, ma wybudowane silniki, zanitowane zbędne otwory (ptaki nie robią tam gniazd), stoi na małych podnośnikach. Śmigłowiec ten jest zauważany i wrósł już w tamto otoczenie.
Okęcie Terminal 1
Nie mógłbym nie wspomnieć o miejscu najbardziej związanym z samolotami - Terminalu 1 na Okęciu. Tu samoloty stają tylko po to, by wymienić pasażerów, zatankować i lecieć dalej. Najczęściej zobaczyć tu można samoloty Polskich Linii Lotniczych LOT SA.
Jest to port macierzysty LOT-u. Z tego lotniska odlatują najczęściej po kraju i świecie samoloty LOT.
W budynku terminalu nad głowami podróżnych wisi szybowiec Foka SP-2243, dla nadania miejscu lotniczego charakteru.
W 1992 roku wisiały tam dwa szybowce, ale szybowiec Mucha gdzieś "odfrunęła".Pod rękawami na płycie lotniska najwięcej samolotów można zobaczyć w samo południe, wtedy zapraszam na
taras widokowy. Przeniesienie cywilnego dworca lotniczego z Mokotowa na Okęcie nastąpiło pierwszego listopada 1933 roku a w roku następnym miało miejsce oficjalne otwarcie. Lotnisko posiadało budynki dworca, hangary i dwa trawiaste kierunki podejścia. W okresie okupacji niemieckiej przystosowano Okęcie do przyjmowania ciężkich samolotów bojowych. W południowej części lotniska wybudowano drogę startową o nawierzchni bitumicznej długości 1800 m i szerokości 50 m. oraz drogi kołowania i rozpraszania samolotów.
Zniszczenia wojenne dotyczyły dróg jak i zabudowań. Odremontowany po wojnie pas startowy znalazł się na kierunku radiostacji w Raszynie (336 m) i na kierunku Pałacu Kultury i Nauki (234m), starty z niego musiały być zawieszone.
Wybudowano dwa nowe pasy startowe i dziś mamy pas długości 3690 m i szerokości 60 m na kierunku 15 i 33, oraz pas długości 2800 m i szerokości 50 m na kierunku 11 i 29. Oprzyrządowanie lotniska stawia go w drugiej kategorii lotnisk. Lotnisko przyjęło w ubiegłym roku prawie 4,3 miliona pasażerów i staje się zbyt ciasne i małe. Będzie rozbudowywane.
Aktualnie na górnym poziomie parkingu wielopoziomowego naprzeciwko Terminalu 1 wznoszony jest hotel.
Autorem zdjęć jest Roman Woźniak