Lotnicze Pomniki Warszawy

 

Ursus

Jedna z młodszych dzielnic Warszawy, najbardziej znana z fabryki traktorów.

Jednak na przeciw niej można zobaczyć stojący na dachu piętrowego budynku przy ulicy gen. Kazimierza Sosnkowskiego śmigłowiec Mi-2. Pomalowany na biało i czerwono z napisem "Audio Fan Profesjonalnie z techniką audio". Budynek na którym stoi śmigłowiec pomalowany kolorowo na "graffiti", obok pomarańczowy budynek Audio Fan.

05ursus1  06ursus2 

Widoczny jest też ten śmigłowiec z przejeżdżających pociągów trasą poznańską.

Autorem zdjęć jest Roman Woźniak

 

 


Nowo postawiony śmigłowiec w Aleji Powstańców Warszawy w Regułach

07Reguly 

Tak nazywa się wieś i przystanek Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Tuż za rogatkami Warszawy. Najdłuższa ulica ma nazwę "Al. Powstańców Warszawy". Prowadzi do Pęcic. Nazwa pochodzi od wydarzenia jakie miało miejsce 2 sierpnia 1944 roku. Po wybuchu Powstania Warszawskiego wobec panującej na Ochocie sytuacji sześćset osobowa grupa powstańców pod dowództwem ppłk Grzymały wyszła z Warszawy by drogą okrężną przedostać się na Mokotów. Szli drogą w kierunku Pęcic by dotrzeć do Lasów Sękocińskich. W Pęcicach stacjonowała obsługa radiostacji polowej Wermachtu. Na przedpolu Pęcic słabo uzbrojony oddział powstańczy napotkał samochody niemieckie i rozpoczęła się bitwa. Niemcy sprowadzili z Okęcia dwa czołgi i storcha dla penetracji terenu. Po kilku godzinach walki natarcie powstańcze załamało się. Większość powstańców przebiła się do lasów. Zginęło 31 powstańców. Sześćdziesięciu wziętych do niewoli i Niemcy rozstrzelali w parku obok dworu. Tam też spoczywają. Corocznie w niedzielę około 2 sierpnia odbywają się rocznicowe uroczystości. W Al. Powstańców Warszawy 6 mieści się nowy zakład produkcyjny "O-W" S. A. Swój żółto-niebieski dwu piętrowy budynek biurowy przyozdobili śmigłowcem Mi-2, pomalowanym także na żółto. Odkupiony 4 marca 2002 roku od Agencji Mienia Wojskowego w V kategorii śmigłowiec wraz z silnikami posiada nr fabryczny 53053117 a nr rej 0539. Ładnie przyozdabia nowoczesny budynek. Jest jeszcze jednym stojącym śmigłowcem. Pochodzi z jednostki wojskowej z Inowrocławia. Widać go z kolejki WKD i drogi do Michałowic.
Zdjęć jeszcze nie ma. Ale może ktoś dośle? -:)

Autorem zdjęć jest Roman Woźniak

 


Samolot na Wiśniowej

Ulica Wiśniowa - mała uliczka na Mokotowie. Od niej chcę rozpocząć prezentację stojących samolotów w Warszawie. Samolotów, które jak pomniki stoją i tylko ozdabiają miasto, ponieważ już nigdy nie wzlecą w górę. Samolotów owych nie będziemy szukać w znajdującym się przy tej ulicy Muzeum Geologicznym, popatrzymy raczej na drugą stronę ulicy. Południowy koniec ulicy Wiśniowej dochodził kiedyś do lotniska mokotowskiego - jednego z pierwszych lotnisk na świecie i na ziemiach polskich. W okresie przedwojennym Pole Mokotowskie jako lotnisko (lotnisko mokotowskie) wykorzystywano od 1910 roku aż do roku 1935, gdy przebito Aleje Niepodległości od ulic Wawelskiej do Rakowieckiej. W okresie powojennym latano tu głównie na Po-2 do roku 1947, kiedy to odbyły się ostatnie pokazy lotnicze i w 1948 lotnisko zamknięto. Upamiętniający lotnisko kamień stoi w głębi pola na rogu ulic Chodkiewicza i Batorego. Obecnie na terenie byłego lotniska mokotowskiego znajdują się tak znane obiekty jak: Biblioteka Narodowa, Główny Urząd Statystyczny, Urząd Patentowy i klub studencki "Stodoła". A przy ulicy Wiśniowej pod numerem 56 stoi duży czteropiętrowy gmach z czerwonej cegły, pobudowany w roku 1880 jako budynek koszarowy dawnego "Wojennego Mokotowskiego Pola". Po II wojnie światowej do roku 1962 mieścił się tu Korpus Kadetów, później zespół szkół, a od roku 1990 klasa budowy płatowców. W roku 1993 młodzież robiąc swoje prace dyplomowe chciała pokazać "niewidoczne" części samolotu. W tym celu udała się na lotnisko w Mierzęcicach koło Katowic. Okazało się wtedy, że Jednostka Wojskowa likwiduje swoje samoloty. Jeden z przeznaczonych do kasacji "migów" został w dwóch częściach przywieziony do Warszawy. Zestawiono go i zmontowano na przygotowanym postumencie. Od tamtej pory przed szkołą, na trawniku przy Wiśniowej, stoi srebrny samolot MiG- 21 z namalowanym symbolem pułku (smok dzierżący czerwoną błyskawicę), biało-czerwoną szachownicą z żółtym orłem i numerem identyfikacyjnym 7810. Myśliwskie MiG-21 latały w Polsce od 1963 roku. Pierwsze egzemplarze miał 1 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego "Warszawa", który po wojnie w latach 1951 do 1956 stacjonował na Bemowie a później został przeniesiony do Janowa k/ Mińska Mazowieckiego. Jeszcze niedawno można było taki nie latający samolot kupić za około 20.000 zł. Jak na lata 60-te w miarę niezła konstrukcja. Do dziś latają te samoloty w kilku naszych pułkach.

Powiększ  Powiększ  Powiększ  Powiększ

Powiększ  Powiększ  Powiększ

Powiększ  Powiększ  Powiększ