13.12.2022 R WKSL OPŁATEK
- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
- Opublikowano: piątek, 23 grudzień 2022 04:46
- Administrator
- Odsłony: 351
Sukcesem zakończyła się nasza inicjatywa nadania nazwy im płk pil Wacława Makowskiego rondu na skrzyżowaniu ul Żwirki i Wigury z ul Hynka i Sasanki. Jest to już kolejne rondo na ul Hynka nazwane z naszej inicjatywy, bo w 2011 na skrzyżowaniu al. Krakowskiej z Hynka i Łopuszańską nadano nazwę pil Jerzego Wojnara. Opanowaliśmy więc oba końce ul Hynka.
W dniu 28 października 2022 r. przy pięknej słonecznej pogodzie miała miejsce uroczystości nadania imienia Wacława MAKOWSKIEGO rondu przy dwupoziomowym skrzyżowaniu ulic Żwirki i Wigury, Franciszka Hynka i Sasanki w Dzielnicy Włochy w Warszawie.
Inicjatywa nadania rondu imienia Wacława Makowskiego powstała w Warszawskim Klubie Seniorów Lotnictwa, została poparta przez miejskich radnych, Polskie Linie Lotnicze LOT S.A oraz Stowarzyszenie Lotników Polskich, Oddział Warszawsko-Mazowiecki Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Polskiego PR, Klub Pilotów Doświadczalnych. Uchwała w tej sprawie została przyjęta przez Radę m.st. Warszawy 25 sierpnia br.
Wacław Makowski (1897-1986) był osobą niezwykle zasłużoną dla polskiego lotnictwa wojskowego i cywilnego. Pierwszym wyszkolonym w II RP pilotem wojskowym. Uczestnikiem wojny bolszewickiej- uczestniczył w wielu lotach bojowych, za co został odznaczony Krzyżem Srebrnym Orderu Virtuti Militari oraz Krzyżem Walecznych. Pułkownikiem pilotem Wojska Polskiego, inżynierem lotniczym, konstruktorem, pilotem doświadczalnym. Był działaczem Aeroklubu Polskiego, wykonywał przeloty po krajach Europy i Afryki. Był też dyrektorem Polskich Linii Lotniczych LOT (1930-1939), gdzie zmodernizował szkolenie, wprowadził nowoczesne samoloty i rozwinął znacznie siatkę połączeń . Jako pilot z załogą dokonał przelotu nowym samolotem z Los Angeles przez Amerykę Południową, Afrykę do Polski ( 25 000 km). Był ostatnim przedwojennym prezydentem IATA. W 1939r ponownie powołany do wojska na stanowisko z-cy d-cy lotnictwa d/s technicznych. Podczas II wojny światowej w Wielkiej Brytanii był organizatorem i pierwszym dowódcą 300 dywizjonu bombowego „Ziemi Mazowieckiej” i dowodził pierwszym nalotem polskich bombowców na Berlin. Później był dowódcą polskich baz lotniczych, oficerem łącznikowym z dowództwem angielskim. Po wojnie ekspertem lotniczym ONZ i ICAO. Posiadał wiele odznaczeń polskich i zagranicznych. Był też działaczem polonijnymi i publicystą.
W uroczystości wzięli udział przybyli z USA członkowie rodziny pułkownika Wacława Makowskiego: syn Jacek, 2 wnukowie i wnuczka oraz 2 prawnuków jak też przedstawiciele organizacji polonijnych z USA, Uczestniczyli przedstawiciele Sejmu, władz m.st. Warszawy, i jego dzielnic, PLL LOT, Aeroklubu RP, Rady Seniorów Lotnictwa Aeroklubu Polskiego, także liczni przedstawiciele środowiska lotników. m.in.: Warszawskiego Klubu Seniorów Lotnictwa i Stowarzyszenia Lotników Polskich, Oddziału Warszawsko-Mazowieckiego Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP, Fundacji Absolwentów Szkoły Lotniczej w Dęblinie, Fundacji Historycznej Lotnictwa Polskiego, Stowarzyszenia Technicznych Szkół Lotniczych. Było tez kilka pocztów sztandarowych z PLL LOT i stowarzyszeń lotniczych oraz szkół.
Uroczystość rozpoczęła się odegraniem hejnału Warszawy a następnie kolejno występowali wiceprezydent Warszawy , burmistrz dzielnicy Włochy, przedstawiciel Rady Warszawy, który odczytał treść uchwały o nadaniu nazwy rondu, Przypomniano tez biografię płk Makowskiego. Następnie głos zabierali syn patrona ronda Jacek Makowski, jego wnuczka i przedstawicielka organizacji polonijnej jak tez rzecznik prasowy PLL LOT . Po tych wystąpieniach nastąpiło odsłonięcie tablicy pamiątkowej informującej o najważniejszych dokonaniach płk Makowskiego. które dokonali rodzina pułkownika oraz inicjatorzy nadania nazwy rondu.
Kolejno Prezes Warszawskiego Klubu Seniorów Lotnictwa Leslaw Karst podziękował Radzie Warszawy za akceptację inicjatywy nadania nazwy rondu, Jackowi Makowskiemu z wielopokoleniową rodziną za uświetnienie uroczystości swoja obecnością, Urzędowi Dzielnicy Włochy za prace organizacyjne dla realizacji uroczystości oraz PLL LOT za pomoc w transporcie gości i użyczenie pomieszczeń na spotkanie koleżeńskie po uroczystości.
Uroczystość przy rondzie zakończyło odsłuchanie Hymnu Lotników.
JANCELEWICZ BOHDAN urodził się 02.11.1932 w Augustowie.
Okres wojny spędził na Syberii w północnym Kazachstanie, wywieziony z matką i siostrą w kwietniu 1940 r. Po powrocie do Polski w ramach repatriacji we wrześniu 1945 r. zamieszkał w Wejherowie gdzie ukończył szkołę średnią w 1951 r. Studia wyższe ukończył na Wydziale Lotniczym Politechniki Warszawskiej. Pracę zawodową rozpoczął w WSK Okęcie w Ośrodku Konstrukcji Lotniczych zajmując stanowiska konstruktora, kierownika sekcji obliczeniowej, pełnomocnika ds. prób wytrzymałościowych i w locie. Następnie w r 1960 zatrudniony został na Wydziale Lotniczym Politechniki w Katedrze Budowy Samolotów jako asystent, a po obronie doktoratu jako adiunkt. Po postępowaniu kwalifikacyjnym powołany został na stanowisko docenta. Wypromował 110 absolwentów Wydziału i 2 doktorów.. Kierował Zakładem Samolotów i Śmigłowców przez 12 lat. Zajmował stanowisko Dyrektora Instytutu Techniki Lotniczej i Hydro aerodynamiki i prodziekana Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa przez 8 lat. Opracował i wydał wiele publikacji i recenzji technicznych. Równocześnie był czynnym pilotem i instruktorem szybowcowym i samolotowym Aeroklubu Warszawskiego. Wyszkolił ok. 50 pilotów i posiada nalot ok. 1200 godz. Zajmował tez stanowisko Prezesa Aeroklubu Warszawskiego w czasie jego lokalizacji na Gocławiu. Był też wiceprezesem Zarządu Głównego Aeroklubu. Jako przedstawiciel Polski zajmował stanowisko wiceprzewodniczącego Komisji Szybowcowej Międzynarodowej Federacji Lotniczej (FAI), skąd otrzymał Honorowy Dyplom Paula Tissadiera. Uczestniczył 10 krotnie w Samolotowych i szybowcowych Mistrzostwach Świata jako członek ekipy i jej kierownik. Był ekspertem w sprawach bezpieczeństwa w lotnictwie., członkiem państwowej i Głównej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. przez 15 lat. uczestniczył w badaniu ok. 50 wypadków lotniczych. Był autorem wielu ekspertyz technicznych dla potrzeb sądów. We współpracy międzynarodowej kierował dwoma projektami w ramach Programu Tempus. Był jednym z założycieli Stowarzyszenia Twórców Aeronautyki i prezesem przez 12 lat. oraz autorem inicjatywy powstania na Politechnice Warszawskiej kierunku kształcenia Lotnictwo i Kosmonautyka. Opracował program studiów magisterskich dla absolwentów Wyższej Szkoły Lotniczej w Dęblinie i prowadził kurs dla 40 absolwentów. Był tez sekretarzem naukowym i współautorem ok. 40 konferencji i seminariów naukowych na które przygotowywał programy i prezentacje oraz je prowadził.
Od wielu lat był członkiem Warszawskiego Klubu Seniorów Lotnictwa i był wiceprezesem przez kilka kadencji. Szczególnym jego dokonaniem było przygotowanie i redagowanie serii książek „Ludzie lotnictwa” o wybitnych naukowcach, konstruktorach i menagerach lotniczych jak np. Jan Oderfeld, Franciszek Misztal, Tadeusz Rejniak i inni.
Był też uczynnym kolegą chętnym do pomocy i rozwiązywania trudnych spraw. Cechowała go wysoka odpowiedzialność. Zawsze można było na niego liczyć. Był działaczem społecznym w upamiętnianiu ludzi i zdarzeń ważnych dla historii polskiego lotnictwa.
Dziękujemy mu za jego zaangażowanie i wkład pracy w ugruntowanie pozycji Warszawskiego Klubu Seniorów Lotnictwa
Doc. dr inż. Bohdan Jancelewicz był wybitnym konstruktorem, naukowcem, wychowawcą akademickim, pilotem sportowym, działaczem i menagerem lotniczym. Godnie reprezentował Polskę w międzynarodowych organizacjach lotniczych i na mistrzostwach Świata. Wybitnym ekspertem ds. bezpieczeństwa i publicystą.
--
Szanowne Koleżanki i Koledzy.
Fotokolaże z ostatniej uroczystości upamiętnienia tragicznie zmarłej załogi w katastrofie pierwszego polskiego samolotu pasażerskiego MD-12 podczas prób w locie w 1963 r.
Pozdrawiam twórca Andrzej