Aktualności

Zmarł Wojciech Knyż

W dniu 5 września 2018 r. w wieku 74 lat zmarł pilot Wojciech Knyż. Wyszkolił się i latał na warszawskim lotnisku Gocław jako wyczynowy pilot szybowcowy i samolotowy w wielu zawodach lotniczych. Zdobył Złotą odznakę szybowcową z trzema diamentami jako 194 pilot w historii polskiego szybownictwa i 700-ny pilot na świecie.

Został odznaczony tytułem Mistrza Sportu. Następnie zaczął pracować jako pilot samolotowy i śmigłowcowy w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym. Wykonał wiele lotów ratowniczych w ekstremalnych warunkach pogodowych i terenowych, opisywanych nawet z podziwem dla Jego kunsztu pilotażu w prasie codziennej. W późniejszym czasie pracował jako pilot komunikacyjny w PLL „LOT” i pilot inspektor w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

Pogrzeb Ś/P Wojciecha Knyża odbędzie się w czwartek 13 września o godz. 11.00 w Kościele Rzymskokatolickim Pw. Świętego Jakuba Apostoła na ulicy Mehoffera 4, Warszawa Tarchomin. Po niej nastąpi ceremonia pogrzebowa na cmentarzu na tejże ulicy (odległość około 2 km).

 

 

Święto Lotnictwa 28 sierpnia 2018 r

 

Uroczystości w Warszawie i okolicy

 

Po czterech dniach atrakcji w Dęblinie i Radomiu uroczystości Święta Lotnictwa miały się przenieść do Warszawy na wtorek 28 sierpnia. Dzień wcześniej delegacja lotników rumuńskich postanowiła odwiedzić Michałowice. Rozpoczynając od złożenia wizyty w Urzędzie Gminy Michałowice i podziękowanie wójtowi Krzysztofowi Grabce za odnowienie przed laty istniejącego od roku 1937 pomnika lotników rumuńsko-polskich. Wykonany w Bukareszcie pomnik jest jakże inny od pomników polskich. Od polskich seniorów lotnictwa wójt otrzymał pamiątkowy medal „Chwała Lotnikom Polskim” a od lotników rumuńskich i gen. Iosif Rus pamiątkowy medal „1918-2018” wydany przez wojska lotnicze.  Obecni przy tym byli pracownicy Ambasady Rumunii.

 

Michałowice

 Uroczystość przeniosła się pod pomnik, który stoi przy skrzyżowaniu ulic Lotniczej i Rumuńskiej w Michałowicach. Miejsce katastrofy samolotu PZL, tu 7 listopada 1936 roku rozbił się tu prototyp polskiego bombowca PZL 30BII "Żubr" z czterema osobami na pokładzie. Był to lot demonstracyjny dla Rumuńskiej Misji Wojskowej. W katastrofie zginęli: pilot Jerzy Rzewnicki, technik Jerzy Szrajer oraz oficerowie rumuńskiego lotnictwa: mjr pil. Mihail Pantazi i kpt. Roman Popescu. Po katastrofie w 1937 roku Rumuni wystawili w tym miejscu pomnik inspirowany rumuńską sztuką ludową, a miejscowe władze nadały ulicom obecne nazwy. W listopadzie 2011 roku pomnik gruntownie odrestaurowano i jak głosi tablica przy udziale seniorów lotnictwa.

 Z okazji Święta Lotnictwa, przedstawiciele ambasady Rumunii w Warszawie, delegacja rumuńska z gen. Rusem oraz przedstawiciel seniorów wojskowych gen R. Harmoza, przedstawiciele SLP z płk pil Pogorzelskim i WKSL przewodniczącym Karstem złożyli pod pomnikiem kwiaty.

 

Stefana Batorego

 Pod pomnikiem „Lotniska Mokotowskiego” na Polu Mokotowskim członkowie Warszawskiego Klubu Seniorów Lotnictwa przedstawili delegacji rumuńsko-niemieckiej zamysł i historię tego pomnika, dlaczego postawiono i co on wnosi do historii polskiego lotnictwa. Złożono też jak co roku w dniu Święta Lotnictwa wiązankę kwiatów od WKSL.

 Była uroczysta msza o godzinie 10:00 w Katedrze na którą piszący nie dojechał.

 

Powązkowska

 We wtorek 28 sierpnia w samo południe na Wojskowym Cmentarzu na ul. Powązkowskiej odbyło się odsłonięcie pomnika "Chwała Lotnikom Polskim" pod patronatem Prezydenta RP Andrzeja Dudy. Statua upamiętnia wszystkich polskich lotników, którzy poświęcili swoje życie w służbie Polsce.  Ma kształt dziecięcego samolotu z papieru odlatującego z symbolicznego pasa startowego. Przypomina współczesnym i przyszłym pokoleniom bohaterów przestworzy, którzy tworzyli historię i budowali chwałę polskiego lotnictwa. Pomnik stanął w kwaterze G II.

 

Wawelska

 Kolejne uroczystości, odbyły się na Polu Mokotowskim przed Pomnikiem Lotników Poległych w czasie II Wojny Światowej. Była to typowa uroczysta zbiórka wojskowa z nadaniem nagród i wyróżnień. Odczytany apel poległych i złożono wieńce. Pośród wielu sztandarów był też poczet sztandarowy WKSL.

 

 

Komunikat Zarządu 30.08.2018 r.

Szanowni członkowie WKSL.
 
Chciałbym przypomnieć, że zebranie ogólne  odbędzie się w dniu 4. wrzesnia o godz. 16:00 w Klubie Aviator. Tym razem nie będzie prelekcji ale spotkanie przy herbatce w sali stołówki.
Przekażemy relacje z przebiegu Święta Lotnictwa,
plan działań w 2018 i 2019 r.
zarys programu 80-lecia Klubu
poprosimy o sugestie w jakim kierunku prowadzić dalszą działalność.

Zapraszamy do udziału w wycieczce w Świętokrzyskie do obiektów Staropolskiego Zagłębia Przemysłowego i innych ciekawych miejsc  w dniach 6 i 7 października.

Liczę na aktywny udział.

Do zobaczenia

Lesław Karst

100 lat polskiego lotnictwa

Rocznica ta zbliża się i trzeba wiedzieć co gdzie jest organizowane by chociażby w tych dniach śledzić prasę, radio i telewizję.

Poniżej krótkie zestawienie planowanych uroczystości.

 
Program obchodów Święta Lotnictwa wygląda następująco:


Obchody w Dęblinie.

                 23.08 Czwartek

 
9:00-15:00 Wystawa statyczna statków powietrznych

9:00-15:00 Zwiedzanie Muzeum Sił Powietrznych

10:00-15:00 Konferencja Naukowa - "100 lat polskiego lotnictwa wojskowego"

15:00-15:45 Złożenie wieńców pod pomnikiem Szkoły Orląt

17:30-19:00 Koncert Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego


               24.08 Piątek

 
 13:00-18:00 Wystawa statyczna statków powietrznych

13;30- 14:30 Apel pod pomnikiem

15:00- 18:00 Zwiedzanie Muzeum Sił Pow. i centrum Symulatorowego.


 Air Show Radom

           25-26.08 Sobota i Niedziela

 
10:00-10:45 Blok powitalny

11:00-11:15 Ceremonia otwarcia

11:15-19:00 Pokazy w powietrzu


Uroczystości w Warszawie

          28.08.2018 Wtorek

 
10:00-11:00 Msza w Katedrze Polowej Wojska Polskiego ul. Długa

12:00-13:00 Odsłonięcie pomnika "Chwała Lotnikom Polskim" na Powązkowskim Cmentarzu Wojskowym, pod patronatem Prezydenta RP. Pomnik w kwaterze G II. (zaproszenie do wydrukowania, obok.)  

14:00 -15:20 Apel pamięci i złożenie wieńców przy pomniku na ul Wawelskiej - Pole Mokotowskie.

 

Przy okazji podaję komunikat Zarządu WKSL 

Przypominamy, że następne zebranie ogólne odbędzie się w dniu 4.września (wtorek) o godz. 16:00

w Aviatorze.

Zebranie będzie z "herbatką" bez prelekcji.

Przedstawiony będzie przebieg obchodów święta Lotnictwa i innych ostatnich wydarzeń, w których uczestniczył Klub.

Przypominamy, będzie plan pracy na 2018 i na 2019 w tym jubileusz 80-lecia Klubu. Zachęcamy do dyskusji programowej na temat kierunków działania Klubu na następne lata.


 

Przebieg wycieczki do Świdwina i nie tylko.

     W dniach 29.06 –1.07 odbyła się, organizowana przez WKSL wycieczka na święto 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie na które otrzymaliśmy zaproszenie.

     Jak zwykle w wycieczce uczestniczyli zarówno członkowie WKSL, Stowarzyszenia Lotników Polskich oraz Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP. Byli wśród nich również oficerowie, którzy tam służyli i byli członkami dowództwa Bazy. Razem grupa liczyła 35 osób. W długiej drodze do Świdwina odwiedziliśmy najpierw Kruszwicę na Kujawach nad jeziorem Gopło. Tu zwiedziliśmy pozostałości po średniowiecznym zamku z XIV w ze słynną „Mysią wieżą”, z której oglądaliśmy panoramę miasta i jeziora. Kruszwica wg legendy jest miejscem, skąd wywodzi się dynastia Piastów jest więc kolebką państwa polskiego.

    Kolejnym przystankiem było Śmiłowo przed Piłą. Tu zjedliśmy obiad w karczmie „Pasi brzuch” i zwiedziliśmy rezydencję Henryka Stokłosy – byłego senatora i właściciela wielu zakładów mięsnych w Polsce. Rezydencja usytuowana jest w rozległym parku, otoczona hektarami sadów. Tu w oddzielnym okazałym pawilonie znajduje się olbrzymia kolekcja trofeów myśliwskich zwierząt z całego świata. W kilku klimatyzowanych salach są setki wypchanych zwierząt, ich głowy i poroża. Henryk Stokłosa jest członkiem ekskluzywnego Safari Klubu i pozyskiwał te trofea na swoich polowaniach. Obok, rezydencji znajduje się też jego prywatne lotnisko z betonowym pasem oraz hangar z kilkoma nowoczesnymi samolotami i śmigłowcami, którymi lata do swoich zakładów. Sam Stokłosa jest pilotem ale zatrudnia też własnych pilotów. Takim właśnie jest pan Bogdan Likus ppłk rezerwy-były pilot wojskowy latający na SU 22 a potem jako pilot agrolotniczy. On oprowadzał nas po obiektach rezydencji. 

      W następnej kolejności dojechaliśmy do Połczyna Zdroju, gdzie mieliśmy zapewnione noclegi i wyżywienie. Po zakwaterowaniu udaliśmy się do niedalekiego Świdwina na wieczorny piknik dla zaproszonych gości 21 Bazy.

      W sobotę w strojach galowych udaliśmy się do Świdwina. Przed wjazdem do Bazy w centrum miasta zatrzymaliśmy się pod pomnikiem lotników, którzy zginęli w katastrofach lotniczych w bazie Świdwin. Uroczystość pod pomnikiem prowadził płk dr Henryk Czyżyk, który zapoznał uczestników z listą ofiar wypadków, a delegacje stowarzyszeń warszawskich złożyły kwiaty pod pomnikiem. Pan płk Czyżyk był naszym przewodnikiem po Świdwinie, gdyż w czasie jego służby był członkiem dowództwa bazy. Święto bazy i piknik lotniczy zgromadziło wielu widzów. Po powitaniu gości odbyła się defilada pododdziałów i grup rekonstrukcyjnych i pokazy w powietrzu. Szczególnie interesujący był wspólny lot samolotu Mig 29 z akrobacyjnym samolotem Ekstra, pilotowanym przez Artura Kielaka, które utrzymywały się w szyku i wspólnie wykonywały różne ewolucje. Na płycie lotniska były też wystawione różne samoloty, śmigłowce i sprzęt pomocniczy. Dla naszej grupy był też udostępniony obfity bufet w „Domku Pilota”. Po trudnym wyjeździe z Bazy wróciliśmy na obiad do Połczyna a potem z lokalnym przewodnikiem pojechaliśmy do Kołobrzegu. Tam odwiedziliśmy port, bulwary i molo oraz najważniejsze zabytki starego miasta. Przewodnik przekazał wiele ciekawych informacji o historii miasta i innych mijanych miejscowości. Obecnie Kołobrzeg jest oblegany przez rzesze turystów i kuracjuszy. 

      Kolejnego dnia w czasie powrotu do Warszawy odwiedziliśmy jeszcze kilka miejsc. Pierwszym była Piła, która ma bogatą lotniczą historię. Już przed I wojna światową powstały tu 2 lotniska, na których szkolono pilotów oraz zakłady produkujące samoloty Albatros. Był tu też port sterowcowy z dużą halą i stacjonowało nawet 8 sterowców. Po wojnie na lotnisku stacjonował 6 Pułk Lotnictwa Myśliwsko Szturmowego, rozbudowano jego infrastrukturę, ale w 1998 wojsko opuściło Piłę. Obecnie jedynym budynkiem z tej historii jest duży poniemiecki hangar, który użytkuje Aeroklubu Ziemi Pilskiej. Tu spotkaliśmy ponownie Bogdana Likusa oraz byłych agrolotników związanych obecnie z Aeroklubem. Aeroklub prowadzi działalność szkoleniowa i usługową a miasto planuje uruchomić lotnisko do regionalnej komunikacji lotniczej. Podczas przejazdu przez Piłę kol Dagmara Dulęba, która tu mieszkała, informowała o mijanych miejscach.

       Kolejnym przystankiem było Muzeum Powstańców Wielkopolskich w Lusowie k. Poznania.  Zapoznaliśmy się z imponującym zbiorem pamiątek i dokumentów o powstaniu a szczególnie o jego dowódcy gen Dowborze Muśnickim, który mieszkał w Lusowie.

      Następnie odwiedziliśmy Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno Spożywczego w Szreniawie pod Poznaniem. Tu zapoznaliśmy się z największa w Polsce ekspozycją - agrolotniczą grupującą wszystkie budowane i użytkowane w Polsce samoloty rolnicze ich wyposażenie, dokumenty i zdjęcia związane z tą dziedziną lotnictwa. Warto pamiętać, że w latach 1970-90 Polska była liderem światowym w zakresie produkcji i usług agrolotniczych.

      Ostatnim obiektem, które zwiedzaliśmy był zamek w Kórniku, również w pobliżu Poznania. Malowniczo położony zamek długoletnia siedziba Działyńskich z bogatym wyposażeniem zamknął bogaty program ostatniego dnia wycieczki.  Jeszcze tylko obiad na rynku w Kórniku i ruszyliśmy w drogę powrotną do Warszawy. Mimo zmęczenia atmosfera w autokarze była wesoła, śpiewano wiele piosenek wojskowych i turystycznych w czym prym wodził Jan Urbaniak.

 

                                                                                                        Kier wycieczki Lesław Karst